blog

Smerovo-priestorová orientácia

Ďalšou dôležitou vecou pre deti je smerovo-priestorová orientácia. Je dôležite, aby sa dieťa vedelo orientovať:

    • v priestore

    • na ploche papiera (inštrukcie učiteľky – pracujeme v pravom hornom…)

    • telesná schéma (orientácia na sebe)

Ak si dieťa stále nevie zapamätať pravú a ľavú ruku, nácvik prevádzajte nasledovne:
Vždy prednostne nacvičujte tú, ktorá je dominantná (teda u praváka – pravú). Ak dieťa používa obe ruky (ambidextria), je potrebné vyhľadať odbornú pomoc a urobiť test laterality. Nikdy sa nesnažte preorientovať ľaváka na pravú ruku.

Smerovo-priestorová orientácia

Pri nácviku pravo-ľavej orientácie postupujte nasledovne:

    • Dieťa zdvihne pravú (dominantnú ruku) a vy mu ukážete, že nielen ruka, ale celá polovica tela je pravá. Potom sa hravým spôsobom učíte: pravú ruku na pravé oko, pravú ruku na pravé koleno… vždy opakujte pravú na pravé!

    • Plochu papiera A4 rozdeľte na polovicu, na pravú stranu položí dieťa pravú ruku a vymedzí si pravú str. Dávajte inštrukcie: na pravú stranu nakresli modrý kruh, na pravú stranu nakresli zelený štvorec… (vždy opakujte na pravú stranu). Takto môžete zároveň nacvičovať aj geometrické tvary, číslice, kreslíte, alebo ukladáte rôzne predmety. Zmyslom je, aby si dieťa zafixovalo pravú (vždy dominantnú stranu). Potom automaticky prejde transfer, že opačná je ľavá.

U ľaváka pracujete prednostne s ľavou stranou.

Ak si dieťa dostatočne utvrdilo dominantnú stranu, prejdete na druhý level:

    •  pravú ruku daj na ľavé oko… teda striedate ruky aj časti tela, ktoré ukazuje vpravo/vľavo

    • plochu papiera A4 rozdelíte na štyri polia, ukladáte, alebo kreslíte predmety so zadaním – vpravo hore daj žltý kruh, vľavo dolu daj modrý štvorec…

Prečo je dôležité, aby malo dieťa pri nástupe do školy osvojenú P/Ľ orientáciu?

    • spontánna a správna orientácia uľahčuje nielen prácu, ale zabezpečuje primerané pracovné tempo

    • prevádzanie písaných tvarov grafém (písmen) je správne, pri nedostatočnom utvrdení P/Ľ píše zrkadlovo opačne napr. d – b (zámena grafém)

    • číta a píše v správnom smere (zľava doprava), pri nedostatočnom utvrdení P/Ľ píše v opačnej smerovosti

    • číselný rad číta opačne – poradie nie je náhodné 123456 – číta správne zľava doprava, nie 654321 – číta zprava, teda nesprávne. Prvý v rade je vždy zľava a posledný v rade je vždy zprava.

Ak teda dieťa otáča zrkadlovo tvary, nemusí ísť hneď o symptomatológiu dyslexie, iba o neosvojenú pravo- ľavú orientáciu. Nácvik treba začať týmto spôsobom, ak by ťažkosti pretrvávali aj napriek už osvojenej P/Ľ orientácii, vyhľadajte pomoc – diagnostiku vývinových porúch učenia.

Chcete si urobiť rezerváciu alebo máte otázky?

Zavolajte na číslo +421 911 784 555 a si zarezervujte si termín stretnutia

Návrat hore